Pelspleie

Noen katter kan ha en svært tett pels som også tover seg så mye at man etter hvert ikke får gredd ut flokene/klippet tovene. I tillegg til at det samler seg smuss og skitt i tovene, får ikke huden puste, og det kan utvikles hudsykdommer.

Slike tover er også smertefulle for katten. Katten kan ha vært borte, eller er vanskelig å håndtere. Da kan det være nødvendig at katten kommer inn for pelsstell under en lett sedasjon.

Kloklipp

Det er viktig å klippe/trimme klørne til hunden regelmessig for å forebygge plager og skade i klør og pote som for eksempel klokapselbrudd.

Utekatter har bruk for klørne sine ved klatring, jakt eller selvforsvar, og trenger som regel ikke klippes. Innekatter kan få lange klør og kan klippes/trimmes. Våre dyrepleiere og assistenter foretar kloklipping, og vi tilbyr hjelp med regelmessig kloklipping og veiledning til deg som ønsker å lære å klippe klørne selv.

Behandling av innvollsorm

Ormekurer er reseptbelagte, og veterinæren skriver ut riktig medisin på ormemiddel til hunden og katten din. Det er mange ulike
ormekurbehandlinger/medisiner mot de ulike parasittene.

Dersom man mistenker at hunden eller katten har orm, bør det tas en avføringsprøve slik at riktig behandling blir gitt. Dette også for å forhindre
unødig behandling og mulig resistensutvikling.

Unntaket er regelmessig behandling av spolorm hos valper/kattunger og mødrene deres som dier, samt utekatter som jakter og spiser byttet sitt. Det er også lovpålagt behandling mot revens dvergbendelorm hos hund ved utenlandsreise, samt visse parasittbehandlinger ved import av dyr. Dette skal dokumenteres av veterinær i passet.

NB!: Husk at medisiner som er reseptbelagte i Norge men ikke i utlandet, er
ikke lov å ta med inn til Norge.

Reglene og hvordan man kan legge opp ormekurbehandlingen ved utenlandsreise er omfattende, og avhenger både av hvor hyppig du reiser og lengden på reisen/hvor du reiser. Veterinær og dyrepleier vil informere og hjelpe deg å legge opp en plan for ormebehandlingen, og du finner informasjon på Mattilsynets nettsider.

Reise til utlandet

Her er det svært mye å huske på i de ulike situasjonene. Eier har selv ansvaret for å sette seg inn i og overholde lovverket i det landet/landene man skal reise til. Du må selv sørge for at pass, ID -merking, vaksiner og ormekurer (samt eventuell annen behandling og dokumentasjon) er gyldig for hver enkelt reise.

Det samme gjelder om hunden eksempelvis skal på utstilling, delta i konkurranser eller oppholde seg på kennel.

Vi er her for å hjelpe deg.

Du finner også mye informasjon om reiser med dyr på Mattilsynets nettsider.

ID-merking

Vi anbefaler alle hunde- og katteeiere å ID-merke dyret sitt med mikrochip. En mikrochip er en liten databrikke på størrelse med et riskorn. Denne settes inn under huden på dyrets venstre side av nakken ved hjelp av en spesiell sprøyte.

Chipen inneholder et unikt nummer som leses av med en spesiell avleser. Informasjon om dyr og eier er koblet til databasen til DyreID.

Ved å ID-merke dyret ditt med et godkjent identitetsmerke, kan man finne tilbake til eier ved bortkomne eller stjålne dyr.

ID-merking er obligatorisk ved utstedelse av pass for utenlandsreiser. Rabiesvaksinen vil heller ikke være gyldig uten. Merking er også obligatorisk ved HD/AD-røntgen og øyelysing.

Kastrering av katt

Kastrering av hann- og hunnkatter er et rutineinngrep som utføres daglig hos veterinærer. Veterinæren foretar en helsekontroll i forkant for å vurdere at dyret er friskt med tanke på narkose og inngrep.

Det er mange gode grunner til å kastrere katter utover det forebyggende dyrehelsearbeidet.

Hos hannkattene vil det forhindre markeringsbehov, slåssing og rømming.

Hos hunnkattene unngår du blant annet uønsket drektighet, livmorbetennelse, cyster på eggstokkene og endret adferd under løpetid. Hos hunnkatter reduserer det også risikoen for å utvikle jursvulster.

Både hann- og hunnkatter kan kastreres fra de er omtrent fem måneder gamle, men ofte venter vi til de er seks måneder. Vekten bør være over to kilo.

Det er lurt å ID-merke katten din samtidig med kastrering hvis dette ikke er gjort av oppdretter. Dersom katten ikke er vaksinert tidligere, kan første vaksinen tas på kontrollen etter operasjonen.

Hos hannkattene opereres testiklene bort under narkose og overvåkning av anestesien. Smertelindring gis også i dagene etter inngrepet. Sårene hos
hannkatten er små og det trengs ikke sys. Katten kan reise hjem samme dag. Den første postoperative kontrollen er inkludert i prisen.

Hos hunnkatten kan kastreringen/steriliseringen gjøres på flere måter; via snitt i buklinjen, eller via flanke. Hos oss utføres dette via buklinjen. Katten er i full narkose og overvåkes nøye av dyrepleier med moderne utstyr. Eggstokker, eggledere og (oftest) livmor opereres bort, og bukhinne og huden sys igjen. Vi bruker å sy med «innvendige» sting som legges under huden, slik at det ikke er behov for å fjerne stingene. Smertelindring gis også i dagene etter inngrepet.

Katten kan reise hjem samme dag.

Du vil få muntlig informasjon om hvordan du skal forholde deg og forberede til operasjon, slik som at katten grunnet narkosen ikke skal spise inntil seks timer før operasjonen. Vann kan den drikke inntil morgenen før operasjon.

Du vil også få et skriv med hjem etter operasjonen med informasjon om kragebruk (ikke slikke på såret) eller body, smertelindring og hva du skal være obs på. Katten bør holdes inne de første dagene etter operasjon for å unngå komplikasjoner.

Mulige bivirkninger ved kastrering:

Ved kastrering øker sjansen for overvekt. Dette kan igjen føre til diabetes og endret adferd.

Det er derfor utviklet ulike fôrtyper til katter som er kastrert.

Gratis tannsjekk

Det er ikke alltid lett å oppdage smerte eller sykdom hos dyret ditt. Noen ganger kan dyret ha fremskreden tannsykdom uten at dyret viser symptomer.

Ved å komme på gratis tannsjekk (hund og katt, etter avtale) vil veterinær og dyrepleier oppdage eventuelle begynnende tannhelseproblemer. Slik kan sykdomsutviklingen bremses og det kan lages en plan for behandling.

For å undersøke hele munnen og tannrøttene til hund eller katt, må det tas tannrøntgen og foretas grundig undersøkelse mens dyret får bedøvelse.

Vi har digitalt tannrøntgen og moderne utstyr for tannbehandling. Alle tannbehandlinger gjøres under full narkose med intubering og overvåkning.

Merk: Det er ikke inkludert tannrøntgen og sedasjon i gratis tannundersøkelse.

Følg med på Kampanjetilbud tannrens hos hund og katt!

Vaksiner

Ved å vaksinere hunden og katten din beskytter du ikke bare ditt dyr mot smittsomme sykdommer, men er med på å holde smittepresset hos hunder og katter nede.

Det er ulike vaksinasjonsprogram til hund og katt, og vaksineringen kan foregå eksempelvis på den årlige helsekontrollen. Du kan også velge om du ønsker å bli innkalt til vaksiner, men du har selv
ansvaret for at vaksineregimet følges (spesielt viktig ved rabiesvaksinering).

Vi har alle vaksiner dyret ditt trenger – i hele dyrets livsløp og til reiser utenlands.

Les mer om vaksinasjon av katter.
Les mer om vaksinasjon av hunder.

Helseundersøkelse

Det er alltid bedre å forebygge sykdommer og helseplager enn å behandle dem. Derfor setter vi forebyggende dyrehelsearbeid i høysetet. På den årlige helsesjekken blir dyret ditt grundig undersøkt fra snute til hale. Blant annet lytter vi på hjerte og lunger og undersøker tannkjøtt og munnhule. Slik kan veterinæren finne tidlige helse-og sykdomstegn og starte behandling om nødvendig.

Vi vet hvor viktig informasjon og veiledning er. Det er mye å sette seg inn i ved de ulike livsfasene til dyret.

Helsekontroller for god livskvalitet

Årlige helsekontroller kan forebygge helseplager og sykdom både i livsperioden dyret er i nå, men også senere i livet. Rase, størrelse og alder er faktorer som spiller inn med tanke på ulike helse-og sykdomstilstander. Har du spørsmål om fôring, sosialisering, atferd, mosjon eller helse som gjelder akkurat ditt familiedyr hjelper vi deg gjerne med dette.

Riktig kosthold er viktig

Ernæring er viktig for god dyrehelse, og vil variere ut ifra alder, rase, størrelse og aktivitetsnivå, samt pelskvalitet og ulike helse- og sykdomstilstander. Vi gir
deg kostholdsråd tilpasset ditt dyr.

Kom innom for jevnlig vektregistrering både gjennom alle hundens livsfaser, fra valpestadiet til seniorhund. Du kan også få hjelp til vektkontroll/reduksjon og
type fôr. Dette gjelder selvsagt også katt.

Visste du at kanin er det tredje mest populære kjæledyret vi har i Norge (og mange andre land)? Det har heldigvis blitt mye mer fokus på kaninhelse de siste årene. Kaniner trenger tilpasset veiledning med tanke på ernæring, hold og miljø, samt hvilke helseplager og sykdommer som kan forebygges. Kaninen er et byttedyr i naturen, og er svært flinke til å skjule sykdom for å ikke tiltrekke seg oppmerksomhet fra rovdyrene. Derfor er det minst like viktig at kaniner kommer på årlig helsesjekk. Vi er tilknyttet Klinikken for fugler og eksotiske dyr der veterinær Kari Lutro har spesialkompetanse innen kaninmedisin.

Vi er her for å veilede deg og ser frem til å følge familiedyret ditt i hele livsløpet.